A weboldalkészítés hosszú és sok lépésből álló folyamat, így érdemes ezeket megismerni mielőtt megbízol egy ügynökséget vagy egy szabadúszót a honlapod elkészítésével. Ebben a bejegyzésben a legfontosabb lépéseket mutatom be részletesen.
Domain és tárhely
Első lépésben ki kell választani a weboldalhoz megfelelő domain nevet (az oldal neve) és a tárhelyet (itt lesznek tárolva az oldalhoz tartozó fájlok). A domain legyen könnyen megjegyezhető, rövid és az oldal témájához kapcsolódó.
A tárhely kiválasztásakor figyelembe kell venni mennyi tartalom lesz az oldalon. Ha egyszerűbb, statikus oldalt tervezel néhány oldallal, akkor egy kisebb 500-1000 Mb körüli tárhely elegendő ennek költsége kb. 10-15 000 ft évente, ez később szükség esetén bővíthető. Folyamatosan bővülő, blogot vagy kurzusokat tartalmazó honlap esetén ennél nagyobb tárhelyet érdemes választani.
Tervezés
A weboldalkészítés következő lépése a tartalom megtervezése, meg kell határozni milyen oldalakat, milyen szöveges tartalmat, képeket és funkciókat szeretnél a honlapra. Ezek közül a szövegeges tartalom tervezése nagyon fontos, mivel az igazán jó webdesign a tartalomhoz készül. A weboldal szövegét megírhatod magadnak, vagy kérheted szövegíró segítségét, még jobb ha az illető ért a marketinghez és a keresőoptimalizáláshoz (SEO) is.
Webdesign
A tartalom elkészítése után elkezdődhet a webdesign tervezése a tartalom alapján. Előfordul, hogy ez a lépés kimarad és egyből elkezdik fejleszteni az oldalt, anélkül, hogy meg lenne tervezve. Ez nem a legjobb megoldás, mivel legtöbb esetben így az egyes tartalmi elemek nincsenek kellő összhangban egymással és nincs egységes stílus, ugyanez igaz, ha utólag a komolyabb módosításoknál nem designerek szerkesztik a honlapot.
A webdesign tervezése három fő lépésből áll, ezek a vázlatok elkészítése, színezés és végül a módosítások elkészítése:
- Vázlatok (drótváz vagy wireframe) ~ 1 hét
Első lépésben egy fekete-fehér vázlat készül, ahol látható az egyes tartalmi elemek (gombok, képek, űrlapok) elhelyezkedésre kerülnek az oldalon, ehhez jó, ha rendelkezésre áll a weboldal tartalma legalább vázlatosan, a megfelelő elrendezés kialakításához. Gyakran a vázlatokat nem mutatják meg az ügyfélnek, mert nem adja át az oldal későbbi kinézetét, viszont az elrendezés tervezéséhez hasznos. - Színes webdesign ~2 hét
A vázlatokkal ellentétben itt már nem csak az elrendezés a fontos, hanem a színek és a stílus, végleges betűtípus. Elkészül a végső kinézet, ahol már szerepelnek képek, illusztrációk, ikonok és színes az oldal. Ennél a verziónál látszódik hogyan tudunk egyik oldalról átnavigálni a másikra. - Módosítások ~ 1 hét
A webdesign első verziója után további módosítási körökre lehet szükség, mire az ügyfél és a célközönség számára ideális webdesign elkészül, ez akár több hét is lehet.
Fejlesztés
Fejlesztés során az elkészült webdesign alapján programozás, keretrendszer vagy tartalomkezelő rendszer – leggyakrabban WordPress – segítségével készítik a weboldalt. A funkciók elkészítésének nehézségétől függően, szükség lehet programozóra vagy olyan szakemberre, aki WordPressben el tudja készíteni a honlapot(sitebuilder vagy webdesigner), általában egyszerűbb oldalak esetén.
Egy programozó olyan honlapot készít, ami teljesen egyedi, funkciók és kinézet szempontjából is, viszont általában költségesebb megoldás.
Ezzel szemben WordPressben általában sablonokat alkalmaznak, emiatt gyakran hasonlóak az ilyen típusú oldalak, viszont akár egyedi webdesign alapján is készíthető WordPress alapú weboldal. Ennek előnye, hogy később programozói tudás nélkül is szerkeszthető a tartalom.
Tesztelés
A weboldalkészítés utolsó lépéseként tesztelésre kerül sor. Le kell tesztelni, hogy a weboldal egyes oldalai elérhetőek-e, elég gyorsan betölt a weboldal, mobilról is megfelelően böngészhetőek a tartalmak. Ezek mellett előfordulhatnak olyan problémák, amelyekre nem is gondolnánk például elég biztonságosnak tekinthető-e a honlap vagy van-e védelem a spam üzenetek ellen. A tesztelést általában a fejlesztő vagy sitebuilder végzi, de megrendelőként is érdemes átnézni az egyes oldalakat, hiszen előfordulhatnak apróbb hibák, amelyek elkerülik a fejlesztő figyelmét.
Kész weboldal
Habár a tesztelés után a weboldal elkészült, de egy kész weboldallal is foglalkozni kell. Időnként frissíteni kell a telepített bővítményeket(különösen fontos WordPress esetén) és tartalmakat, új bejegyezéseket létrehozni a látogatók számára, válaszolni a hozzászólásokra. A webdesign trendek és technikai megoldások fejlődnek, így néhány évente ezeknek megfelelően célszerű átalakítani a weboldalt.
A másik fontos dolog, hogy hogyan fogsz forgalmat terelni a weboldalra. Sajnos egy tökéletesen elkészített honlap nem sokat ér és nem fog bevételt hozni számodra, ha nincsenek érdeklődők a termékedre vagy szolgáltatásodra. Érdeklődőket szerezhetsz hirdetésekkel, a közösségi médián keresztül vagy a keresőből.