Mi alapján válassz weboldalkészítőt?

Szeretnéd igénybe venni egy webdesigner vagy weboldalkészítő szolgáltatásait, de problémát okoz kiválasztani a számodra megfelelő szakembert? Nézzük meg a legfontosabb szempontokat, amelyek megkönnyítik a döntést.

Igények meghatározása

Első lépésben azt kell átgondolnod mire van szükséged pontosan, hogy megfelelő szakember tudj választani. Egy weboldal elkészítéséhez több szakma szükséges: webdesign, marketing és fejlesztés. Ezeket egy szolgáltatónál is meg tudod találni, de tisztázzuk ki mivel foglalkozik:

  • webdesigner – alapértelmezetten csak a weboldal kinézetét tervezi meg, meghatározza a weboldal színeit, megtervezi annak oldalait, programozással vagy tartalomkészítéssel nem foglalkozik
  • marketinges – sok marketinges foglalkozik weboldalkészítéssel is, náluk főként a keresőoptimalizáson és a szöveges tartalmak megírásán van a hangsúly, tudástól függően segíthetnek tartalomgyártásban vagy hirdetéskezelésben is
  • sitebuilder – kész webdesign alapján vagy sablonból készített honlapokat készít, programozás nélkül, úgynevezett sitebuilderek – oldalépítéshez használt bővítmények –  segítségével (például a WordPress-ben használt Elementor), inkább egyszerű funkciókkal rendelkező weboldal esetén ajánlott, az ilyen honlapok előnye, hogy utólag könnyedén szerkeszthetők
  • programozó – a fejlesztők által készített honlapok főként technikai szempontból jók, tehát megfelelően működnek és gyorsak, leginkább egyedi funkciók megvalósításához van szükség programozókra

Értelemszerűen nem igazán van olyan szakember van, aki mindegyik területhez ugyanannyira ért, így ennek megfelelően kell választani és szükség lehet további szakembert keresni a weboldalkészítő mellé.

Ha ezt eldöntötted, akkor nézzük meg egyéb szempontokat:

Stílus

Talán a legfontosabb szempont, hogy milyen a weboldalkészítő stílusa. Fontos, hogy az elképzeléseidnek megfelelő weboldalt meg tudja tervezni.  Kereséshez használhatod a Google-t, a Facebook keresőt és csoportokat, Instagramot, Behance-t, szabadúszó weboldalakat vagy kérhetsz ajánlást az ismerőseidtől. A böngészés során nézd meg az illető weboldalán szereplő portfólió elemeit. Azok mennyire hasonlítanak arra, amit elképzeltél stílusban, milyen a színhasználat és milyen célközönség számára, akár milyen iparágban készít weboldalakat.  Így megbizonyosodhatsz róla, hogy az elképzeléseidnek megfelelő oldalt el tudja-e készíteni.

Ár

A szakember kiválasztása során az ár is fontos szempont és célszerű egy költségkeretet előre meghatározni magadnak. Kívülállóként nem biztos, hogy tisztában vagy azzal, mi számít reális árnak, ezért érdemes több weboldalon körülnézni, árajánlatot kérni. Az árak nincsenek mindig feltüntetve, vagy egy sávot adnak meg, mivel az ár projekt elkészítéséhez szükséges időtől, az oldalak számától, funkcióktól is függ. Minden projekt egyedi, a feltüntetett árak gyakran nem a végső árat jelentik, további költséget jelenthetnek a plusz módosítások, vázlatok. Ezek alapján láthatod nagyjából mennyibe kerül amit szeretnél és milyen költségekkel kell számolnod.

Tapasztalat

Weboldal tervezésnél nem a legfontosabb szempont, hiszen szakmailag nem feltétlen sokkal jobb az, aki több éve dolgozik a szakmában. Valamint az sem biztos, hogy a weboldal megtekintése során egyértelműen el tudod dönteni, hogy mennyi tapasztalattal rendelkezik. (Arról már nem is beszélve, ha egy ügynökséget nézünk, ahol különböző szakmai múlttal rendelkező alkalmazottak dolgoznak, előre nem lehet tudni ki fog dolgozni a honlapodon.)

Például ha egy grafikus 10 éve dolgozik a szakmában, webdesign-t viszont csak 2 éve készít, ezen a téren nincs annyi gyakorlata, de 10 évnyi tapasztalatot fog feltüntetni. Így lehet szebb munkákat készít egy olyan designer, aki néhány éve tevékenykedik, viszont tisztában van a trendekkel és letisztultabb honlapokat készít.

Szabadúszó vagy ügynökség

A szabadúszókkal általában közvetlenebb kapcsolat, rugalmasabban, rövidebb határidővel tudnak projekteket vállalni és biztos lehetsz benne, hogy mindent az illető készít el, nem egy másik alkalmazott vagy alvállalkozó. Hátrány lehet, hogy több különböző szakemberrel kell együtt dolgoznod, és ha a szabadúszó pont szabadságon van vagy lebetegszik, akkor nincs kihez fordulnod.

Az ügynökségek legnagyobb előnye, hogy többféle tudásszintű alkalmazottjuk van és házon belül mindent el tudnak készíteni: a weboldalad, a marketing stratégiát és a grafikai anyagaidat is, cserébe drágábban dolgoznak. Az ügynökségek általában kft-ként működnek, saját alkalmazottakkal, emiatt alapból több a költségük és több adót (+27% áfát) fizetnek.

Összegzés

Általánosságban elmondható, hogy a designer stílusa a legmeghatározóbb, hiszen így nagy valószínűséggel az elképzeléseidnek megfelelő honlap készül. A keresés során az általad meghatározott árhoz és igényekhez próbálj meg szakembert keresni, így a számodra megfelelő, elegendő tapasztalattal rendelkező webdesignert találhatod meg.

Segítségként az alábbi ábrán összegyűjtöttem átlagosan milyen árakra számíthatsz. A felsoroltaknál sokkal alacsonyabb árak esetén valószínűleg nem megfelelő minőséget fogsz kapni, sokkal magasabb áraknál pedig túlárazott a szolgáltatás.
100-150 000 Ft alatt – céges bemutatkozó oldal esetén – nem igazán érdemes weboldalkészítéssel megbízni valakit, mert valószínűleg nem fogsz megfelelő minőséget kapni. Ha ennyit nem szeretnél rászánni, akkor inkább keress egy kész sablont és készítsd el magadnak. Webáruházaknál ez 250 000 Ft-nál indul, ha nem szeretnél ennyit költeni akkor ugyanazt javasolnám, vagy havidíjas webshopmotorok használatát.

Weboldalkészítés minimum és maximum árak

Néhány extra gondolat

A cikk elkészítése során sok webdesignerre és weboldalkészítőre kerestem rá. Azt tapasztaltam, hogy a Google találatok első oldalán szereplők nagyrésze szakmailag nem feltétlen a legjobb, viszont régóta vannak a piacon, így tudnak jobb helyekre kerülni a találatokban.

Egy részük kinézetre elavult vagy kevésbé jól kinéző weboldallal és portfólióval rendelkezik (Persze vannak kivételek is akiknek a honlapja nagyon modern és letisztult), ennek több oka is van:

  • aki hosszú ideje van a piacon nem biztos, hogy frissíti a weboldalát és követi a trendeket, mert anélkül is vannak ügyfelei
  • attól, hogy valaki nagyon szép logót és nyomdai anyagokat készít, lehet hogy a webes felületeken nem annyira ügyes
  • marketinges, webfejlesztő és webdesigner is készíthet weboldalt, így leginkább az adott szakma szemléletében készülnek a honlapok

Hagyja az első megjegyzést

ingyenes anyagok

Érdekelnek további hasznos tartalmak a weboldalkészítéssel kapcsolatban?

Megtekintés